Fenomenul „bullying” ia amploare în zilele noastre din ce în ce mai tare, dovadă că se întețesc programele de prevenire și gestionare, derulate atât de către organizațiile statului, cât și de către organizațiile nonguvernamentale cu sprijinul mediului de afaceri prin sponsorizări.
Acest fenomen se găsește atât în mediul familial, cât și școlar, printre prieteni, pe străzi.
Ignorat și netratat corespunzător, bullying-ul poate provoca traume și consecințe ireversibile asupra comportamentului și competențelor sociale ale copilului. Bullying-ul nu reprezintă o normalitate
Întrucât proiectul nostru social vizează și copii, insistăm în primul rând asupra conștientizării că bullying-ul nu reprezintă normalitatea, chiar dacă unii dintre ei o trăiesc zi de zi.
De asemenea, milităm pentru a transforma bullying-ul într-o prioritate în cadrul procesului de creștere al copiilor. Ateliere noastre invită la comunicare deschisă asupra acestui subiect și facilitează exersarea unui set de abilități de recunoaștere a situațiilor de tip bullying și de apărare în fața acestora, pe de o parte.
Cadrele didactice și bullying-ul Un alt unghi din care este indicat să continuăm, este cel al informării cadrelor didactice și al părinților. Școala este un cadru dedicat învățării, însă indirect este un cadru de desfășurare de relații sociale. Orice dezechilibru produs în mediul școlar, poate afecta succesul elevului și poate împiedica zidirea de relații sociale autentice și afecta încrederea în sine. Promovarea de către cadrele didactice a faptului că bunăvoința, compasiunea și răbdarea fac parte din programul zilnic, la fel ca a lua prânzul sau învăța să citească, este o parte din crearea unui mediu de susținere antibullying. Signe Whitson subliniază în cartea “Fenomenul Bullying”, cum altfel mai pot profesorii să stimuleze un mediu binevoitor în care comportamentele negative să nu poată încolți: întâlnirile dintre elevi, activitățile și discuțiile îi pot ajuta pe cei tineri să își formeze o părere despre ce înseamnă să fii popular, normele grupului și regulile clasei spun că toate comportamentele crude au un cost social, lucrul în echipă este mai promovat decât interacțiunile competitive (p.84). Autoarea ne dă câteva exemple de mesaje scurte care au avantajul vădit că îi permit profesorului să se întoarcă imediat la lecție, îndepărtând în același timp perpetuarea comportamentului violent. Fiecare dintre mesajele de mai jos pot fi transmise mai puțin de 15 sec :
„- Nu e în regulă spui asta despre un copil din clasa mea. Ne-am înțeles?”,
„- Este inacceptabil să trimiți astfel de mesaje despre un coleg din clasă. Să nu se mai întâmple așa ceva!”,
„- Să excluzi un copil din grup nu o să funcționeze. Hai să rezolvăm treaba asta și să mergem mai departe”. (Signe Whitson, 2017,p.88)
Care sunt beneficiile acestor tipuri de afirmații venite din partea profesorilor?
• Nu umilesc și nu alienează pe nimeni
• Îi fac pe toți să înțeleagă că profesorul este conștient de dinamica clasei și că nu se teme să intervină
• Trimit tuturor copiilor mesajul puternic că bullying-ul nu va fi tolerat
• Îl asigură pe copilul agresat că este în siguranță și că poate conta pe un adult de încredere din școală
O singură intervenție nu este suficientă pentru a schimba radical și permanent comportamentul negativ al unui tânăr. Aici intervin părinții prin continuarea muncii cadrelor didactice, în mediul familial. Vă aștept în articolul următor unde vom detalia implicarea părinților în prevenirea și gestionarea fenomenului de bullying.
Articol scris de Ramona Ioana David Psiho Educational Social
SURSA:https://www.a7tv.ro/prevenirea-si-gestionarea-bullying-ului/?fbclid=IwAR1rM3C9yCRHjClbwYfDp9weRjrIi5Y5XOeVA21aVFa0o76cvfhNH_iWIjQ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu