marți, ianuarie 28, 2014

WORKSHOP INTERACTIV CENTRAT PE DEZVOLTAREA ABILITĂŢILOR DE COMUNICARE ASERTIVĂ



 
 

WORKSHOP INTERACTIV CENTRAT PE DEZVOLTAREA ABILITĂŢILOR DE COMUNICARE ASERTIVĂ

 
Vineri seara, 24 ianuarie, echipa SPRING a avut ocazia de a cunoaște noi persoane interesate de tema comunicării, în calitate de specialiști în domeniu, dar nu numai.Indiferent de locul de muncă din prezent, nivelul de studii, vârsta sau sexul nostru, cu toții am agreat acceași concluzie:

 

·         Comunicarea este sângele unei relații. Ea ne ajută să însănătoșim  sau să dezechilibrăm relațiile cu cei din jur.

 

Grupul a constituit un cadru în care am discutat pe scurt despre comportametele caracteristice celor patru stiluri de comunicare, după care am experimentat diversele stiluri, fiecare dezvăluind câte ceva despre noi și interferând cu stilul propriu. Cu toate că fiecare protagonist al exercițiului s-a recunoscut a fi mai aproape de unul dintre stilurile de comunicare, având prilejul de a juca și celelalte roluri, a avut de fapt șansa de a experimenta o altă formă de exprimare.

 

·         Nu avem un singur stil de comunicare pe care îl adoptăm, ci, cel mult, unul (pre)dominant.

Deși stilul asertiv este cel mai sănătos și care ne ajută cel mai mult în crearea și menținerea relațiilor echilibrate, totuși există situații de viață în care și celelalte stiluri își pot dovedi utilitatea. Condiția este aceea de a le folosi ocazional și atunci când este imperios necesar/justificat, adică în vederea atingerii unui alt scop bine definit, bine precizat, astfel încât să evite producerea unei răni mai mari în tine sau în celălalt. Mai mult, e important să comunicăm pe aceeași lungime de undă fără să ajungem să facem un dialog al surzilor. Să știm să ne conectăm unii la alții.

 

·         Comunicarea – cheia de creare sau de contaminare a relațiilor umane.

Întâlnirea ne-a facilitat descoperirea câtorva „vitamine” psihologice pe care le putem folosi astfel încât comunicarea să fie cât mai eficientă și sănătoasă și să sprijine dezvoltarea armonioasă a relațiilor pe care le avem.

A fost un grup frumos, în care gradul de interactivitate a fost foarte ridicat și, care a construit soluții frumoase la situații dificile de viață întâlnite în secvențele de comunicare.

Pe lângă partea informativă (o bună clarificare a ceea ce presupune fiecare tip de comunicare), întâlnirea a avut un timp considerabil dedicat părții aplicative – aceea de a experimenta și de a dobândi acea „înțelegere personală” reală (la toate nivelurile) și nu doar cognitivă, cum foarte frumos concluziona una dintre participante. Făcea referire la a i se fi clarificat anumite aspecte, trăindu-le pe propria piele, intrând în rol.

 

·         Câteva idei pe care le-au notat participanții la finalul workshop-ului:

„Putem să alegem să comunicăm așa cum dorim în relațiile noastre. Alegerea noastră influențează desfășurarea comunicării și a relației. Alegerea trădează respectul pe care îl avem față de noi și față de ceilalți.” (O.I.)

„Uneori asertivitatea este confundată cu a spune lucrurile direct. E importantă capacitatea de empatie și în cadrul unui workshop ca cel de vineri ai șansa de a fi adus cu picioarele pe pământ într-un mod neintruziv și cu respect. E mai eficient decât a spune doar acest lucru. Lucrând, ai șansa să înveți și să  schimbi ceva”. (S.U.) 

„Comunicarea asertivă se poate învăța. Comunicarea agresivă "lasă răni". (E.S.)

„Este bine să fim capabili să adoptăm fiecare tip de comunicare în funcție de situație.” (C.G.)

 

Pe agenda viitoarelor întâlniri ale grupului, la care vă invităm să participați am notat deja:

* Să învățăm să spunem NU, ferm, clar, direct, fără să îl rănim pe cel din fața noastră sau pe noi înșine;

* Să identificăm situațiile – capcană din comunicare;

* Să recunoaștem blocajele comunicării și să fim capabili să folosim strategii de a le depăși;

* Cum comunic eficient cu o femeie? Cum comunic eficient cu un bărbat?

* Cum îi comunic șefului că doresc o mărire de salariu astfel încât să o și obțin?

* Care sunt secretele de succes ale unei prezentări în public și cum să reușesc să vorbesc unui auditoriu de 100 de persoane fără a mă lăsa copleșit de emoții?

* Ce transmite corpul nostru despre noi? – comunicarea nonverbală si cea paraverbală.

* ..... (lista rămâne deschisă, așteptăm noi propuneri).

 
Le mulțumim participanților, atât protagoniști, cât și observatori (activi) care au făcut posibilă o experiență în care, într-o atmosferă de râs, relaxare și dinamicitate, am descoperit, fiecare dintre noi câte ceva despre propria persoană sau despre cei de lângă noi. Și totul prin ...COMUNICARE.
 


Autor articol si trainer workshop: psih.Flori-Ana Andronache

Organizator workshop: Asociatia SPRING (Anna-Maria Bitere)
http://asociatia-spring.blogspot.ro/ /// http://asociatiaspring.wix.com/spring

©Asociatia SPRING 2014

asociatia-spring.blogspot.se

Va dam intalnire în următoarele domenii de activitate: informare, asistență, consiliere, psihoterapie, educație, cultură, dezvoltare personală și profesională, orientare și formare profesională, drepturile omului, cercetare
 
===========================================
=========================================================
===================================================================
 
 
 

   


 
 








 
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Links Menu (Blogroll)