sâmbătă, aprilie 04, 2015

Asociaţia SPRING, "Aleg să mă implic. STOP Bullying!" Am avut o discuţie foarte interesantă cu reprezentanta Asociaţiei, Anna-Maria BITERE


De la „experienţa de râpă” la „psihoterapia alpinistului”, sub semnul triunghiului. Impresii de la Conferinţă

Aşa cum deja v-am spus, weekend-ul trecut, 28-29.03.2015, a avut loc cea de-a VI-a ediţie a Conferinţei de Psihoterapie Experienţială şi Dezvoltare Personală Unificatoare. Tematica ediţiei de anul acesta au fost Terapiile creativ-expresive şi dezvoltarea personală unificatoare.

Au fost două zile pline şi bogate, cu multe activităţi şi cu o mare cantitate de informaţii, la care au participat un auditoriu numeros, format din studenţi şi psihologi, consilieri psihologici şi psihoterapeuţi, masteranzi şi doctori în psihologie.

În deschidere au luat cuvântul mai multe personalităţi din domeniul psihologiei care şi-au exprimat opiniile cu privire la prezentul psihologiei la noi în ţară, precum şi speranţele pentru viitorul acesteia. Iar Psihoterapia experienţială a unificării este una dintre aceste speranţe pentru viitor, pentru că, aşa cum sublinia doamna profesoară Iolanda MITROFAN, valoarea acesteia este atestată de faptul că a fost deja utilizată în foarte multe proiecte şi continuă să fie implementată în domenii foarte diverse, de la lucrul cu copii autişti la cel cu pacienţi oncologici, de la programele de dezvoltare personală pentru studenţi la aplicaţii pentru şoferi. Au fost acordate de asemenea premii şi diplome onorifice.

Tot în cadrul festivităţii de deschidere au fost lansate şi câteva noi cărţi ale editurii SPER: Destinul familial – Psihogenealogia în 101 întrebări şi răspunsuri, Alin Sebastian GODEANU, Artterapia – aplicaţii în tulburările de spectru autist, Naiana VATAVU, Glonţul fratricid – cronica unei lumi confuze, Iolanda MITROFAN (atât în format carte cât şi audiobook) şi, nu în ultimul rând, s-a lansat şi în format audio cartea Către tine… exerciţii de meditaţie creativă, dezvoltare personală şi well-being scrisă de Sorina Daniela DUMITRACHE.

Conferinţa a avut câte o sesiune de prezentare de lucrări în fiecare zi. Au fost prezentate lucrări care au avut ca temă de la improvizaţia literară şi dans-terapie şi până la managementul durerii cronice, de la imagogenogramă şi fractali şi până la forme alternative de aplicare a terapiei pentru reabilitarea copiilor cu dizabilităţi – terapia cu calul. Nu mi-am propus şi nici nu aş putea să le prezint pe toate (acestea se regăsesc, de altfel, în volumul conferinţei), dar nu pot să nu remarc savuroasa prezentarea de tip pamflet a domnului profesor Ion MÂNZAT, Efectele desinergizării: conştiinţa de neon şi cliff experience. În acest context a apărut „experienţa de râpă” menţionată în titlul articolului, ea fiind în opoziţie cu „experienţa de vârf” a lui A. MASLOW, şi fiind o prezenţă frecventă în actuala societate a tembelizării, a internetizării şi a divertismentului imbecilizant. Prezentarea a reprezentat un semn de alarmă în faţa pustiului social de astăzi, a pierderii sinelui şi sensului existenţei, o lipsă completă a perspectivei.

„Psihoterapia alpinistului” a fost în contrast cu „experienţa de râpă”. A apărut în prelegerea doamnei Amara Renate ECKERT (conferinţa a avut participare internaţională), Psihoterapia corporală în lucrul cu copiii. Pe lângă alte lucruri foarte interesante cu privire la psihoterapia cu copiii, în prelegere este amintită şi întărită ideea de terapie prin joc, subliniindu-le faptul că terapeutul nu trebuie doar să privească copilul care se joacă în mod creativ şi simbolic în cabinet, ci trebuie să se joace cu acesta, să intre în rolul care îi este alocat de către copil, să-l urmeze pe acesta pe culmile munţilor şi în prăpăstiile emoţiilor. Iar alpinistul din titlu este copilul din studiul de caz care-l urcă pe terapeut pe muntele de saltele şi-i cere să se arunce în gol de-acolo, pentru ca el, copilul, să poată să se confrunte cu propria-i frică de abandon datorată relaţiei pe care-a avut-o cu părinţii dependenţi de substanţe sau, mai curând, a lipsei acesteia, …

Tot în prelegerea menţionată mai sus a apărut şi primul triunghi. Era cel care se referea la relaţia dintre joc, mişcare şi dialog în terapia copilului. Un alt triunghi a fost cel prezentat de Claudia TĂNASE în cadrul atelierului Interferenţa de scenarii şi procesul de supervizare/intervizare, cu privire la legătura care se creează între terapeut, client în cadrul procesului terapeutic, sub semnul transferului şi al contratransferului. Acest atelier, pe lângă faptul că a fost un atelier al triunghiurilor (pe care nu le enumăr aici pentru că şi-ar pierde semnificaţia dacă ar fi scoase din context fără a fi explicate în detaliu), a fost special şi pentru că a abordat psihoterapia concentrându-se asupra procesului terapeutic din perspectiva psihologului, a trăirilor şi a scenariului acestuia. Un triunghi inedit a fost cel a creatorului, al interpretului şi al ascultătorului, care a apărut în prezentarea lui Paul MUSTAŢĂ, Interpret/actor/psiholog. Sau despre ce poate învăţa un psiholog experienţialist de la un muzician interpret, sau despre cum îl influenţează pe ascultător sufletul pe care îl pune interpretul într-un fragment al creatorului (muzical, literar sau de orice altă natură). Probabil că nu mai este nevoie să menţionez că toate aceste triunghiuri au fost, evident, sub semnul triunghiului lui Freud, prezent, implicit, în orice manifestare psihologică.

Pe lângă toate prezentările de lucrări, prelegerile şi atelierele foarte diverse, de la cele artterapeutice la cele având ca temă consilierea psihologică pe parcursul sarcinii sau psiho-oncologia, în cadrul conferinţei au fost şi o serie de expoziţii. Nu voi vorbi despre acestea însă, ci despre punctul de informare al Asociaţiei SPRING, Aleg să mă implic. STOP Bullying! Am avut o discuţie foarte interesantă cu reprezentanta Asociaţiei, Anna-Maria BITERE, care mi-a oferit foarte multe informaţii despre subiect şi mi-a răspuns cu multă atenţie la toate întrebările.
 
Dacă vreţi să aflaţi mai multe informaţii, puteţi să vizitaţi pagina de Facebook dedicată proiectului:https://www.facebook.com/pages/Aleg-s%C4%83-m%C4%83-implic-STOP-Bullying/1518978461681529

Acestea sunt, foarte pe scurt, impresiile de la Conferinţa de Psihoterapie Experienţială şi Dezvoltare Personală Unificatoare de anul acesta. Ca întotdeauna, reîntâlnirea cu o concentraţie atât de mare de idei şi de profesionişti din domeniul psihologiei a fost, o mare bucurie.
Iar acum aştept, bineînţeles, cu nerăbdare şi cu interes, ediţia de anul acesta a Zilelor Experienţiale.

Sursa:
http://www.radufilip.ro/de-la-experienta-de-rapa-la-psihoterapia-alpinistului-sub-semnul-triunghiului-impresii-de-la-conferinta/

Îți mulțumim Radu Filip!

https://www.facebook.com/annamaria.bitere

-------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Asociatia SPRING - Proiectul "Aleg să mă implic. STOP Bullying!"

Şi dacă de vorbit e nevoie, atunci asta o să facem, în toate formele posibile. Colegele mele, Anna-Maria Bitere şi Flori Andronache, susţin seminarii în şcoli, colegii lor, ceilalţi oameni implicaţi, adică, au şi ei partea lor - proiectul are un cântecel şi chiar de o piesă de teatru, iar eu fac unul dintre lucrurile care-mi plac mai mult, anume scriu. Scriu despre bullying, despre ce înseamnă el, ce efecte are şi cum putem să-l combatem, să-i reducem efectele negative, să ajutăm copii şi adolescenţi să-şi înţeleagă şi să-şi orienteze mai bine emoţiile, comportamentele, energia. Dacă vreţi să citiţi unul dintre articolele mele pe tema asta, click aici. Şi dacă vreţi să vă implicaţi, să răspândiţi vestea despre proiectul fetelor de la Asociaţia SPRING sau pur şi simplu să fiţi la curent cu ce mai pun ele la cale, aveţi la dispoziţie şi pagina lor de Facebook, aici, sau pagina proiectului, aici. Dacă v-ar plăcea să aruncaţi o privire peste broşură sau pliant, le găsiţi aici, respectiv aici. Proiectul "Aleg să mă implic.
http://www.andreea-radu.ro/2014/12/aleg-sa-ma-implic-stop-bullying.html
STOP Bullying!" este implementat cu sprijinul financiar al Fondului pentru Inovare Civică, program finanţat de Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe, administrat de Fundaţia pentru Dezvoltarea Societaţii Civile – http://www.fdsc.ro/

Vă invităm să răsfoiţi broşura "Aleg să mă implic. STOP Bullying!" Click here! Format PDF

Links Menu (Blogroll)